Out into the World

Rotorua

Kategori: Nya Zeeland

Nu har jag varit här i Rotorua i några dagar och börjar vänja mig vid tidsskillnaden, vi ligger ju 12 timmar före er i Sverige så det var lite jobbigt de första dagarna. Lite goda nyheter är att Göran lyckades få kamerakablen att fungera så nu kan ni få se lite bilder!
Sedan jag sista skrev har jag hunnit med att besöka Redwood Forrest eller Whakarewarewa Forrest, vilket är det maoriska namnet på skogen. Det är en väldigt stor skog och jag gick bara en väldigt kort tur på 20 minuter i den , men det är tydligen den vackraste delen. Träden där är redwood träd importerade från USA och finna alltså bara här på hela ön. De är ca 120 år gamla och väldigt tjocka och höga. Där såg jag också Fern, vilket är det vi svenska kallar ormbunkar, som var upp till 10 meter höga. Mycket intressant. Vi besökte även två sjöar, Blue Lake och Green Lake och man kan faktiskt se skillnaden i färgen, det fångades dock inte lika bra på kort.
Igår var Anna Karin och golfade i fem timmar på för-eftermiddagen så jag passade på att gå ner på stan. Det var första gången jag gjorde det själv så jag var lite orolig för att hitta, men det gick bra eftersom jag utrustat mig med en karta! Väl nere gick jag igenom Government Gardens och sedan besökte jag Rotorua Museum of Art and History. Det var verkligen intressant. Där fanns förut ett gammalt badhus där man behandlade sjuka och skadade med hjälp av thermal water. De visade hur det sett ut och hade sparat hela pooler vilket var rätt coolt. Det fanns också en utställning som hedrade B Company 28 Maori Battalion som stred i andra världskriget (vilket jag tyckte var väldigt intressant eftersom jag är intresserad av just andra världskriget). Sedan fanns en utsällning över maori folket samt en för ett det vulkanutbrott som vulkanen Tarawera hade 1886, också mycket intressant. Till sist gick jag upp till utkiksplattformen. Där såg man över hela Rotorua samt Lake Rotorua. Väldigt vackert.
På kvällen gick Anna Karin, Göran och jag ner på staden för att besöka en marknad som finns där varje torsdag från klockan 5 (alla butiker utom mataffärer stänger halv 6 här). Där fanns lite intressant, emn jag kan ju inte köpa på mig något så det blev inget handlat för mig.
Idag gick jag och Anna Karin till maoribyn Whakarewarewa. Först gick vi en tur där vi fick se lite hur vardagslivet såg ut där idag, bland annat hur de lagade mat direkt i det kokanda vattnet i hålen i marken.
Det går väldigt segt att ladda upp bilder här och det fungerar inte med bildkommentarer men jag ska göra mitt bästa och det kommer bilder snart!
//Olivia

Kommentarer


Kommentera inlägget här: