Out into the World

Brisbane

Kategori: Australien

Hello!

I onsdags flög jag till Brisbane mitt på dagen, kom fram till hostlet runt 5 tiden. REsten av dagen  gjorde jag inget speciellt, jag passade på att tvätta alla saltdränkta kläder efter Airlie beach och sedan handlade jag mat för tiden här. Senare på kvällen åt jag middag, träffade en trevlig dansk kille som jag åt med. Han hade rest runt i Nz och lite i Oz med en kompis, men nu hade kompisen åkt hem och det var hans första kväll ensam. Var ritktigt trevligt att sitta och jämföra vår upplevelse av NZ. Men blev en tidig kväll på grund av tidig uppstigning dagen efter.

Tidigt på torsdagsmorgonen blev jag upphämtat och åkte för att göra min skydive. Det var superkul, häftigt, något av det bästa jag gjort! Jag hoppade från 14 000 feet vilket är ca 4000 meter om jag förstått det rätt. Jag hade ca 1 minuts fritt fall innan vi åkte fallskärm ner till stranden. Min instruktör hette Cookie och var superbra! Vill absolut göra det igen någon gång! Tyvärr an ni inte få se videon eller bilderna eftersom de finns på en DVD och min dator har ingen DVD-läsare. Men så fort jag får låna en dator blir det i alla fall lite bilder!  Efter det fick jag gå omkring i staden lite i väntan på att åka tillbaka in i staden. Jag satte mig vid stranden och läste och en av gångerna jag titade upp såg jag en sköldpadda! Inte så stor men ändå! När jag kom tillbaka till hostlet gick adrenalinet ur kroppen och jag blev jättetrött så resten av dagen gjorde jag inte mycket. När jag skulle äta middag träffade jag dansken igen så vi pratade lite mer om NZ och om min skydive. Sedan såg jag på en film i som hette Rabbit Proof Fence. Den handlade om den Stulna Generationen. Det är de generationer av barn av en vit förälder och en aboriginer förälder som föddes här. De togs ifrån sina föräldrar av de vita myndigheterna. De skulle utbildas och sedan gifta sig med vita så att det svarta blodet tillslut försvann ur dem.  En väldigt intressant film. Sedan slocknade jag vid kl 10!

Imorse sov jag ut innan jag gick ner på stan och mötte Christina! Jag träffade henne i Sydeny och var jätteroligt att se henne igen. Först gick v till ett konstmuseum ed konst från 2000-talet. Fanns en hel del intressant konst där! Tyvärr regnade det (regnar alltid när vi träffas av någon anledning) så vi försökte hålla oss under tak och gick till en hsoppinggalleria. Där träffade vi Vitor, en kille som var med mig på turen till Uluru och som också känner Christina. Vi gick omkring ett ag innan Vitor åkte till sitt jobb och jag och Christina gick till Botanical Gardens. Efter det var hon tvungen att åka tillbaka och jobba, hon är au-pair i en familj utanför Brisbane. Var riktigt tråkigt att säga hejdå men förhoppningsvis träffas vi igen! Sedan gick jag tillbaka till hostlet där jag är nu. Ikväll blir det nog till att ta det lugnt, packa lite och så vidare.

Imorgon tänkte jag åka till ett berg med utsikt över staden och sedan vandra runt lite mer i själva Brisbane. På kvällen åker jag sedan till Perth.

Kan inte fatta att jag åker hem om exakt 1 vecka!

På konstalleriet, jag framför massor av plastpåsar!


Christina framför en stapel av kuddar!




Jag och Christina i en på botten i en pool


Jag framför en regnig vy av Brisbane



//Olivia

Kommentarer

  • Lena säger:

    Rolig läsning Olivia! Förstår att fallskärmshoppet var härligt, det blir spännande att se bilderna.

    Ja, tänk om en vecka är det dags för dig att ta planet mot Sverige. Tiden har gått fort, du har fått vara med om så mycket roligt och spännande.Det ska bli skoj att få höra om allt och titta på alla kort.

    Välkommen hem!

    Kram,

    mamma

    2011-04-08 | 13:01:13
  • Carina F B säger:

    Roliga bilder!...Speciellt den med plastpåsarna...Kram på dig!

    2011-04-08 | 15:55:45

Kommentera inlägget här: