Out into the World

Alice Springs & The Rock Tour

Kategori: Australien

Hello!

I lördags flög jag från Melboune till Alice Springs som ligger mitt i Australien. Jag anlände relativit tidigt och spenderade dagen med att först vandra omkring i staden, vilket görs väldigt fort, för att sedan vila och föröska bli av med förkylningen. Jag träffade några trevliga människor i mitt rum som var här av samma orsak som jag: att besöka Uluru. Vi pratade lite om våra turer och fick tips från en tjej som gjort en tur redan.

På söndagen sprang jag in i Caro, en tjej som var med på turen till the Great Ocean Road. Hon bodde på samma hostel som mig och skulle göra samma tur till Uluru som mig, men en dag senare. Vi spenderade dagen med att vandra omkring, gick till matafären fyra gånger (vi hade tråkigt) och sedan pacakde vi. Blev en tidig kväll för mig eftersom min tur började vid 6 nästa morgon.

På måndagen började så min 3 dagars campingtur. Dagen började med att alla 21 deltagare blev upphämtade. Från mitt hostel var det jag och Milou, en jättetrevlig tjej. Sedan körde vi i några timmar innan vi kom till Kings Canyon. Där gjorde vi en vandring på lite över 3 timmar. Var jättehäftigt, men väldigt jobbigt med värmen. Vi hade bara ca 32 grader, men det kan vara upp till 45 vilket jag är glad över att vi inte hade! Mitt i vandringen fanns ett vattenhål där vi stannad eoch badade. En asiatisk tjej halkade och var på väg att drunkna men vår superbra guide slängde sig i vattnet och räddade henne. Förutom det var det en väldigt trevlig vandring. Sedan körde vi vidare mot vår campingplats, vi stannad epå vägen och letade efter ved som vi band på släpvagnen. Vi kom fram till vår campingplats mitt ute i ingenstans efter att det blivit mörkt, några startade en eld medans Dylan (vår guide) och några började laga mat. Till middag blev det ris, kokta grönsaker och för de köttätande någon köttfärsblandning. Sedan blev det till att diska innan vi satt runt lägerelden ett tag. Vi sov under stjärnorna i något som kallas swags. Det är som en typ av sovsäck, men den r större, har läder i botten och en tunn madrass och man har sovsäcken inuti den. Faktiskt rätt varmt om man hade långa byxor och en tjocktröja. Så vi sov under stjärnorna.

Nästa morgon väckte Dylan oss klockan 6 oh vi åt frukost, flingor och mjölk, rostad bröd, fruktsalladsamt te och kaffe. Sedan åkte vi till Katja Tjuta där vi skulle göra en vandring. Jag mådde rätt dåligt på grund av för lite sömn och min alltid närvarande förkylning. Därför valde jag att göra en kortare och enklade vandring med tre tyskar. De var väldigt trevliga och vandringen gick bra. Sedan åkte vi och åt lunch. Det blev wraps med bland annat majs, rödbetor (de har dem till allt här!) salld och till de köttatande tonfisk kyckling och salami. Riktigt gott. Efter det åkte vi till Uluru/Ayers Rock som är huvudorsaken till att många åker på en sådan här tur. För de som inte vet är Uluru en jättelik sten som är väldigt viktig för urbefolkningen här. Vi gjorde en kort vandring kallad the Mala Walk och fick lära oss en de oml dess historia och olika traditioner. Sedan bar det av för att se solnedgången över Uluru. Vi åt mddag där, Stir fry för mig och pasta för köttätarna. Vi åt och såg på solnedgången, riktigt häftigt. efter det åkte vi till vår nya campingplats, som hade toalett och dusch! Underbart! Vi sv under stjärnorna igen.

På onsdagen gick vi upp vid 5 och åkte för att se på soluppgångne över Uluru. Inte helt fel att äta frukost till det! Sedan gjorde vi resten av vandringen runt Uluru innan vi påbörjade färden tillbaka mot Alice springs. Den var hemsk! Alla var jättetrötta, lutfkondtioneringen fungerade inte riktigt och det var jättevarm i ca 7 timmar. Men sådant får man stå ut med ibland. Vi stannade lite kort på en kamelfarm där man kunde rida på kameler om man ville. Jag valde att inte göra det eftersom jag mådde rätt dåligt och jag gjore det en gång när jag var yngre. Men mång aur gruppen gjorde det. Efter det tog det bar anågon timme innan vi var tillbaka. På kvällen träffades vi för middag i en bar. Nästan alla dök upp och det var jättetrevligt. Bästa lasganen jag har ätit på länge! Jag stannade inte så sent eftersom jag som vanligt inte mådde bra. Men roligt var det.

Idag har jag inte gjort mycket, jag och Milou vandrade omkring i staden ett tag men det finns inte mycket här att göra tyvärr. Det slutade med att vi stte oss på hostlet och spelade kort tills det blev dags för henne att ta bussen till flygplatsen. Hon åker till Cairns idag med samma plan som jag tar dit imorgon och vi ska bo på smama hostel där med, lite roligt. Resten av dagen blir inget speciellt. Caro kommer tillbaka från sin tur seanre ikväll så umgås nog med henne imorgon.

Ha det bra!


Kings Canyon


Jag i vattenhålet


andra dagen, Kata Tjuta


En av tyskarna gjorde färg på samma sätt som Aboriginer gjorde.


En målning gjord av Aboriginer på Uluru


Jg framför Uluru vid solnedgången


Vår guide Dylan fxar middag!


Jag framför Uluru vid soluppgången


Soluppgång


Hela gruppen på vandring runt Uluru


Manon, jag och Milou framför Uluru


Kamelridning!




//Olivia

Kommentarer

  • Lena säger:

    Härligt att läsa och se bilderna. Så vackert ! Jag hoppas du blir piigare snart. Drick mycket vatten och gå till doktorn i Cairns. Nu är det bara 2 veckor kvar till du flyger hemåt.... Time flyes!

    Kram,

    mamma

    2011-03-31 | 16:30:06
  • Alice säger:

    Alice springs? trevligt ställe det låter som! :D Själv så har jag också börjat springa lite smått (om du inte kommer ihåg så opererade jag foten och har inte kunnat springa) så snart kan du börja alla mig för Alice Springs! :D Snart kommer du hem, men då åker jag bort! TREVLIGT VÄRRE! barcelona here i COOOOME! :D



    PS. jag gillar bilden på dig när du har en stoooor sten bakomför dig, och har en brun tröja på dig! hehe



    MVH Alice Spri... oj.. Sjölén.. (a) kul liv

    2011-04-11 | 18:58:34

Kommentera inlägget här: