Out into the World

Första veckan i Australien!

Kategori: Australien

Hej igen!

Nu har jag varit en vecka i Australien och haft det super.

På tisdagen tog jag mig till hostlet YHA Harbour, ett jättefint hostel, och tog det sedan lugnt där eftersom på grund av huvudvärk. Mina rumskamrater var jättetrevliga och nästa dag spenderade jag större delen av dagen med en av dem, Celina. Vi gick omkring i staden, jag letade reda på hostlet jag skulle flytta till dagen efter, the Elephant.

På torsdagen åkte jag, Celina och en annan av tjejerna i rummet till Blue Mountains utanför Sydney. När vi kom dit var det väldigt dimmigt så vi kunde inte se någonting. Vi gick en kortare vandring och när vi kom tillbaka kunde vi se bergen! Tre minuter senare var de osynliga igen baken dimman. Vi hade en väldig tur. När vi kom tillbaka till Sydney flyttade jag över till det nya hostlet och rusade sedan iväg för att träffa Judith, en vän till en tjej jag träffade i NZ. Vi gick ut med några av hennes vänner ett tag innan jag gick tillbaka till hostlet.

På fredagsmorgonen gick jag till en reseagenturen för att planera resten av min tid i Australien. Det tog ca 3 timmar och nu är hela min resa bokad! Så här kommer den att se ut:

15 - 22 mars: Sydney
9 april: Flyger Brisbane - Perth
12 april: Flyger Perth - Sydney
15 april: Flyger Sydney - Stockholm

Kommer att spendera mycket tid på flygplatser och i flygplan de kommande veckorna! Men förhoppningsvis kommer jag att ha superkul!

Efter att jag äntlign var klar hos reseagenturen gick jag omkring i Hyde Park innan jag mötte upp Celina för middag. Vi spenderade kvällen sittandes på en bänk och pratade on NZ eftersom hon vill åka dit.

På Lördagen gick jag till en marknad med några från mitt rum, roligt men inget blev köpt eftersom det var väldigt dyrt! Sedan gick vi ner till Darling Harbour och sedan till the Chinese garden of Frinedship. Tyvärr regnade det en hel del under dagen vilket förstörde det hela en del. På kvällen gick vi ut till ett ställe med en hel del från hostlet och hade superroligt.

Tidigt på Söndagsmorgonen vaknade jag och Christina upp för att gå till zoot, tyvärr regnade det igen så vi känd einte för att gå. IStället gick vi till New Sout Wales Art Gallery, det var helt otroligt! Sedan gick vi upp längs Oxford Street eftersom Christina ville shoppa. MEn det blev itne mycket av med det tyvärr.

På Måndagen träffade jag Xavier (en kille jag träffade i NZ) och vi gick till akvariet. Väldigt roligt att se alla djur. Tyvätt fungerar min kamera knappt längre, den skakar så fort jag sätter på den och bilderna blir suddiga. Men lite ilder fick jag i alla fall! Seanre träffade jag Celina för lunch och vi gick genom Botanical Gardens innan det började regna (igen!). På kvällen blev det till att gå med några till en irländsk pub där en av killarna faktiskt sjöng och spelade gitarr, han var väldigt bra!

Idag chekade jag och Christina ut från hostlet. Nu sitter jag i mitt hostel i Melbourne och ser fram emot att spendera de kommande dagarna här. Blir kanske till att köpa en ny kamera också. Men det får jag se imorgon.

Här är lite bilder från veckan som gått:

Här är utsikten över Blue Mountains!

Tre minuter kunde vi i alla fall se dem!

Jag, Berit och Celina

Christina, Dónal och jag

Chrisitna i Chinese Garden of Friendship

Utsikt från Sydney Sky Tower

Chrisitna och jag med Operahuset och Harbour Bridge

Pierrerick, Christina och jag

En Nemofisk (ledsen för sudig bild, men kameran ville inte vara med längre)

En lite sködpadda!

Ledsen för den sega uppdateringen, men jag hade faktiskt inte tid i Sydney! Ska föröska blir bättre.