Out into the World

GoodbyeTamale!

Kategori: Ghana

Hej igen,
 
Idag ar det min sista dag har i Tamale, imorgon aker jag och Beata till Kumasi i nagra dagar. Aven Laura aker imorgon for sin sista manad av resande i Ghana.
 
Den gangna veckan har gatt otroligt fort och ar lite svart att forsta att det redan ar fredag. I mandags skrev jag att vi skulle fa besok av Ghanas presidents fru pa barnhemmet. Vi vantade i flera timmar, ar vanligt har, innan det kom bilar fulllastade med gavor till barnhemmet och de sa att hon var pavag. Strax efter det visade det sig att hon inte kunde komma den dagen utan skulle komma pa torsdagen. Det var trakigt att se hur besviken personalen blev men jag och Beata hade fatt nagra riktigt bra kort pa dem och barnen under dagen sa vi var nojda.
 
Pa onsdagen var det ingent speciellt pa barnhemmet, forutom att jag tog jattemycket bra bilder. Pa eftermiddagen akte jag och Laura till poolen fr sista gangen. Pa kvallen akte vi in till stan efter middagen for att mota folk fran Lauras organisation som hade en avskedssamling for henne. Var roligt.
 
Igar jobbade bade jag och Beata pa morgonskiftet och igar kom faktiskt presidentens fru. Har i Ghana ger det en hogre status nar man har en vit manniska jobbandes hos sig for de ror automatiskt att om en vit personer ar dar sa ar det ett bra och viktigt stalle. Alltsa ville de visa upp oss for henne. Det var mycket press dar och vi tog bilder ed hela personalen och damen i fraga. Senare ska vi forsoka hitta en tidning och se om vi ar med pa nagon bild. Pa kvallen at jag, Beata och Laura avskedsmiddag i stan med Joanna, Kirsten och Gerry. Kandes konstigt att veta att det var sista gangen vi sag dem.
 
Idag pa barnhemmet hade vie n riktigt bra dag. Vanligtvis ar barnen nastan aldrig utomhus men nu var de ute i ca 2 timmar vilket de tyckte var superkul! Sedan gav jag och Beata dem presenterna vi hade kopt till dem. Vi had eframkallat 16 bilder fran de senaste dagarna, kopt en lada med choklad, tva stora paket kakor och nya kladnypor (de ar i desperat behov av dem). Vi hade aven en massa ballonger som vi kastade ut i rummet. Bade barn och vuxna alskade det, alla utom lille Thomas som var jatteradd for ballongern aoch klangde sig fast pa mig som en lite apa den kommande timmen. Har i Ghana ar det inte vanligt med kameror sa bilderna var riktigt uppskattade. Det var jobbigt att ga fran dem idag och veta att jag formodligen aldrig kommer att se dem igen, men vi visste att det har skulle komma sa nu far vi helt enkelt leva med det.
 
Ikvall blir det packning och spendera tid med familjen. Sedan kommer det jobbiga avskedet med dem och framforallt med Laura. De senaste veckorna har vi kommit varandra valdigt nara sa kommer att bli jobbigt.
 
Min tid har i Ghana ar nastan slut, om 1 vecka och 2 dagar aker jag hem. Det ar en otroligt annorlunda kultur har, nastan som en annan varld och ibland har det varit jobbigt. Men overlag kan jag saga att jag har trivts otorligt bra har. Ghana ar ett underbart land med ett otroligt vanligt folk. Jag hoppas att jag kan komma tillbaka hit en dag och halsa pa min andra fmailj som de sager har.
 
Nu ser jag fram emot den kommande veckans resande och sedan att komma hem till kalla Sverige.
 
Hoppas ni alla har det bra!
Kram

Kommentarer

  • Lena säger:

    Underbara Olivia ! Jag är säker på att du gjort ett fantastiskt jobb på barnhemmet, och du ska vara nöjd och stolt över att du bidragit. Självklart kommer du att sakna barnen, men du får glädjas åt att de får återförenas med sina familjer då de uppnått 3-årsåldern.
    Ta nu vara på den sista kvällen med familjen, din afrikanska familj :) Njut sedan av den sista veckan med rundresning och turistande i Afrika.
    Sedan kommer du hem till oss i Sverige igen. Här snöar det i kväll, och vinden viner.
    Jag kommer och möter dig vid bussen med dunjacka, mössa och vantar !!!
    Until then - take care !
    Kramar,
    mamma

    2012-11-30 | 21:45:05

Kommentera inlägget här: