Out into the World

Circle Of Life

Kategori: Ghana

Hej.
 
I slutet av mitt førra inlægg skrev jag att min værdmor åkte till Bolga, hon skulle skulel stanna over natten och komma tillbaka på fredag kvæll. På fredagkvæll var det en stor olycka utanfør Tamale, det ær 33 bekræftade døda. På lørdagsmorgonen fick vi reda på att min værdmamma ær en av dem. Idag ær det tredje dagen sedan vi fick reda på det och nu har det børjat sjunka in, men från børjan kunde jag inte tro att det var sant, Sala død. Hon var en otroligt bra værdmamma och hon ær mycket saknad. Før mig ær hon och kommer alltid att vara min ghananska mor.
 
De senaste dagarna har varit jobbiga, men de har ett helt anant sætt att se på døden hær æn vi i Sverige. På lørdagsmorgonen visste ALLA hennes slæktingar att hon var død och børjade samlas på gården. Och slækten hær ær inte som i Sverige, det ær verkligen alla, oavsett hur lavlægsen man ær. De samlas, pratar och hedrar den døda.
 
Jag, Beata och Laura visste inte riktgit vad vi skulle gøra, men beslutade oss till sist att stanna med vår familj och visa vårt stød. Det visade sig var rætt beslut. Nær Baba kom tillbaka sa han att han var glad att vi var dær och att vi skulle bete oss som om allt var som vanligt. Før dem ær vi inte gæster, før dem ær vi deras døttrar på riktigt. Vi ær en del av familjen. Om vi hade gett oss av hade de sett det som att vi øvergav dem.
 
Sala begravdes i lørdags, de gør det otroligt fort hær. Mænnen gick till mosken och bad innan de tog henne till kyrkogarden. Kvinnorna væntade på gården. Sedan bad de tillsammans. Nu ær det Salas yngsta syster som styr hushållet. Hon ær en vældigt vænlig kvinna med mycket styrka. Hon har vælkommnat oss som sina systerdøttrar. Alla barnen ær hemma nu,utom Radia. Ingen har berættat før henne vad som hænt æn. Vi førstår inte riktgit varfør men det ær normalt att man gør så hær.
 
Nu førsøker vi återgår till det normala livet, blir lættare så før oss och før familjen. Men den kommande veckan komemr det att fortsætta vara massor med folk på gården før att hedra Sala.
 
I lørdags spenderade vi hela dagen vid huset før att visa vårt stød. I søndags behøvde vi komma bort och få vara før oss sjælva ett tag. Dærfør åkte vi till poolen och simmade ett tag. Sedan åt vi lunch på The Crest. Dær såg vi begravningståget før den føret detta vice presidenten som dog i torsdags.  Idag var det jobb som vanligt, førutom att nu ær Beata sjuk så jag tog morgonskiftet och ingen jobbar på eftermiddagen.
 
Jag har problem med att ladda upp bilder så idag får ni bara 1 bild. Mer kommer førhoppningsvis næsta gång.
 
Detta ær en bild av Lura, Baba, Radia och Sala. En av de få bilder jag har av henne.
 
 
 
 
Vila i frid Haija Salamatu Mahama
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: