Out into the World

Sista dagarna i Australien!

Kategori: Australien

Hej!

Nu är jag i Sydney igen! Jag kom hit runt 22 på tisdagen, tog tåget till hostlet och somnae sedan direkt!

På onsdagen blev det en vandring nedför huvudgatan där jag inköpte ett par nya skor, eftersom mina faller sönder. Sedan blev det till att träffa Naoko, en tjej jag träffade i några minuter i NZ som bor här i Sydney. Vi gick till Pancakes on the Rocks och åt lunch. Det är ett väldigt berömt ställe och det var fullt med folk. Pankakorka var goda, men väldigt stora så det var omöjligt för oss att äta upp dem.  Efter lunchen gick vi omkring vid Circular Quay och sedan ned mot Darling Harbour.  Sedan bar det av tillbaka till hostlet för att börja slänga kläder och funder apå packning. Klockan 19 mötte jag sedan Sascha vid operahuset, träffade honom första gången jag var här.

Torsdagen började inte bra... Jag satt och åt frukost och så gick brandalarmet! Hela hostlet evakuerades ut på gatan. Det visade sig att det inte var någon fara, jag vet inte riktigt vad som hände men skönt var det i alla fall att det inte var allvarligt. Nästa sak som hände var att elektriciteten i rummet inte funkade. När det var löst visade det sig att min adapter slutat fungera. Så jag var tvungen att köpa en adapter för bara två dagar här eftersom jag behöver mobilen. När jag gick och köpte den så gjorde jag illa foten, precis vad man behöver i en stor stad om man inte vill betala tåg och buss...   Allt detta innan lunch. Men efter det blev det bättre. Solen sken och det var faktikt varmt! Så jag passade på att gå genom hela Botanical Gardens, har bara sett bitar förut. Gillade speciellt örtgården. Det tog några timmar att gå igenom där så sedan var det dags att bege sig till ostlet och packa det sista inför hemresan. På kvällen träffade jag Sascha igen. Vi upptäckte dagen innan att mitt hostel har en superbra utsikt över hamnen med operahuset och Harbour Bridge,, men inte hade han kamera med sig då heller. Alltså var han tvungen att gå upp dit igen och ta lite bilder.

Imorse chekade jag ut från hostlet och spenderade sedan förmiddagen där med en tjej jag träffade i Perth som nu är här i Sydney. Sedan gick jag till NSW Art Gallery, första gången jag var där missade jag den kinesiska utställningen så nu passade jag på att se den. Det visade sig att de dag hade ett uppträdande med klassisk kinesisk dans så jag hade en väldig tur som fick se det också. Mycket intressant! Nu sitter jag på bibloteket för att använda deras gratis WiFi innan jag går tillbaka till hostlet och inväntar avfärden till flygplatsen. Sedan blir det en ca 30 timmar lång resa hem till Sverige!


Botanical Gardens


Botanical Gardens


Botanical Gardens, Government House


Habour Bridge, solnedgång från taket på hostlet


Operahuset från taket


Måne över Sydney


Nu syns vi snart!

//Olivia

Kommentarer


Kommentera inlägget här: