Out into the World

Melbourne

Kategori: Australien


Tjoho!

Dags för lite nyheter från Melbourne då!

Jag landade här kring 16.00 på tisdagen, tog mig till mitt hostel, gick och handlade mat och sedan dog jag i princip. Hade feber igen efter allt regnande i Sydney och på tok för lite sömn under för lång tid. Så det blev till att sova tidigt på tisdagen.

På onsdagen sov jag väldig länge men mådde bättre när jag väl vaknade. Efter lunch gick jag ut på stan och försökte någon som kunde hjäla mig med mitt kameraproblem. Jag blev hänvisad till ett ställe som kallas Vintech. När jag kom dit sa jag i princip: min kamera skakar när jag använder den. Killen sa:Så du har en Sony. Vilket var helt korrekt. Tydligen händer det med alla deras kameror efter ett tag och är väldigt dyrt att fixa. Så nästa stopp blev Teds, mn trevlig kamerabutik i nästa hörn. Köpte en ny kamera där, en Canon. Killen som hjälpte mig visade sig vara en Sverigefantast som pluggar svenska för at tåka dit. Han hade varit där på sommaren en gång men vill nu åka upp norrut, under vintern. Jag tipsade om att packa väldgt varma kläder.... Sedan bar det av till en väskaffär eftersom min otroligt fula gula handväska (om den kan kallas det) gett upp. Köpte en lite mindre och mer praktisk den här gången. Efter detta bar det av till en i-site där jag fick lite info om några saker jag vill göra här i Melbourne!

Det blev en tidig mrogon på torsdagen eftersom jag skulle gör en tur till Great Ocean Road. Jag blev upphämtad på hostlet vid 7.30. Sedan bar det av, vi stannade vid en strand och såg lite surfing och hade the. Det blev några till stop för foton av naturen innan vi kom till den del där vi fick se koalor. De var väldigt sömninga men väldigt söta ändå! V fik också se väldigt färgglada fåglar, de satt på armarna och åt ur våra händer. Efter detta blev det lunch och sedan bar det av till det 12 apostlarna vilket är huvudattraktionen på turen.  Egentligen är det bara 9 kvar nu, men de heter fortfarande de 12 apostlarna.  Det sista stoppet på turen blev London Bridge, en stenfrmation som en gång såg ut som bron i London, men nu har den rasat lite på grund av erosion. På vägen hem blev det ett stop för middag, ja gick till ett nudelställe som hade supergoda nudlar. Kom tillbaka till hostlet runt 21 och gjorde inte mycket mer den kvällen. En mycket bra dag förutom att det var väldigt kallt och regnade nästan hela dagen.

Idag har varit en halvbra dag. Har feber igen efter grådagens superbra väder... Men det är inte så farligt och eftersom jag åker härifrån imorgon ville jag inte slösa tid på att ligga i sängen. Började dagen med att gå till ett media museum där de bland annat hade en Diseny utsällning som var jätteintressant. De beskrev hur filmerna byggdes upp och hur skaparna tänkte för varje karaktär och hur de ritades med mycket annat. Tyvärr fick man inte ta bilder, som vanligt med allt spännande på mueum! Men jag kunde i alla fall ta bilder på utställningen om filmhistoria. Inte riktigt lika intressant, men ändå! Sedan gick jag tillbaka bytte rum, åt lunch, tog det lite lugnt innan jag gick till the Eureka Tower. Det är Melbournes sky tower och är tydligen den hägsta byggnaden på södra halvklotet. Väldigt högt med andra ord :P Hade en väldigt fin utsikt, men föredrog det i Sydney när det var mörkt. Häftigare med kontrasten mellan alla lampor och natten omkring. Men nu har jag i alla fall sett en stad eter solnedgång och en före.

Imorgon flyger jag till Alice Springs och ska vara där ett tag. Blir en uppdatering innan jag åker därifrån skulle jag tro.

Lite bilder:





//Olivia

Kommentarer

  • Lena säger:

    Härligt att läsa o härligt att se bilder ! Hoppas din feber ger med sig så du blir pigg o frisk snart.

    Ha det gott i Alice Springs, hälsa 'fem svarta höns'.

    Bra att du köpt ny kamera!

    Kram,

    mamma

    2011-03-25 | 09:50:16
  • Alice Kristine Sjölén säger:

    asså olivia.. jag lyckas aldrig läsa hela dina blogginlägg... jag får fett dåligt samvete... men asså jag läser som alltid sent på kvällen när jag sitter och pluggar eller ska gå och lägga mig och då hänger inte mina ögon med. Hur mycket jag än vill... vet inte hur jag ska lösa detta problem... Men jag gör mitt bästa, och jag läser i alla fall så långt ögonen mina pallar... höhö

    aa det var väl det jag ville förmedla. Jag gillar att titta på bilderna i alla fall! :D

    2011-03-28 | 22:43:16

Kommentera inlägget här: