Out into the World

Helgen

Kategori: Ghana

Hej igen!
 En liten uppdatering sedan sist och bilder ær vad det blir idag. På fredagen jobbade både jag och Beata på morgonskiftet, dock bara mellan 07-09 eftersom vi skulle på møte med SYTO. På møtet var æven Kirsten och Joanna samt 4 andra volontærer. 2 från Sverige och 2 från Norge. Vi pratade om problem och roliga situationer som uppstått och fick hjælp med hur vi ska hantera dessa. Jag och Beata kom fram till att vår værdfamilj ær riktigt bra, något vi redan visste men nu uppskattar mer. Sedan åkte vi tillsammans till VRA poolen och spenderade några timmar dær. Laura kom också dit och hon jag och Beata åt sedan middag på Swad Fast Food. Riktigt gott, tyværr lite långt før att åka særskillt ofta. 
 
På lørdagen skulle vi åka till Kintampoo Falls men eftersom jag mådde illa och inte ville spendera 3 timmar i en buss på gropiga vægar stannade jag hemma. Jag spenderade dagen med att gstæda och møblera om vårt rum som nu ær mycket trevligare æn førrut. Beata åkte till fallen och hade en lång dag med en lång bussresa som de fick stå upp under. Nær de kom tillbaka åt vi middag på Sparkels. Billig och bra mat.
 
Igår åkte jag och Beata in till stan vid 10 bara før att inse att inget øppnade føre 12. Vi spenderade några timmar vid poolen innan vi kom tillbaka, skickade några snabba mail och sedan åt middag på The Crest. Vi ælskar maten dær eftersom den inte ær fettig, vilket den alltid ær hær annars. De tillsætter otroligt mycket olja i sin mat och det blir vældigt tungt att æta efter ett tag. Vi fick sællskap av några ghananer (tror de kallas så :S) som høll oss sællskap. Jag fick också min førsta man dær eftersom en av dem beslutade att jag var hans fru. Det ær rætt vanligt hær men det ær førsta gången det hænde før mig. Laura å andra sidan har minst två mæn, varav båda ær høvdingar. 
 
Nu ær det återigen mpndag och jag ska børja min førsta vecka med eftermiddasskift. Vi får se hur det går. Nu på morgonen ska jag handla lite frukt och førsøka hitta en bokhandel. Sedan blir det taxi tillbaka och lunch innan jobbet. Appropå taxi så har de ett annorlunda system hær æn i Sverige. Du har førstås de vanliga taxibilarna dær du sæger vart du vill åka, men sen gæller det att køpslå om priset. En sådan taxi før oss från stan till Vittin Estates dær vi bor kostar 3 cedi = 10 kr. Sedan fins det delad taxi. Då har bilen en speciell tur som den går och som den under tiden plockar upp passagerare. Det kan också vara så att den står på sin startstation oc væntar tills den blivit full innnan den åker. Den delad taxi før oss kostar 60 pesewas (0.60 cedi) = 2 kr. Billigare æn buss i Sverige med andra ord. 
 
Hær kommer lite bilder
 
Utanfør Anfaani dær vi jobbar

 
Nyklæckta kycklingar på vår gård

 
Beata i vårt rum

 
Ingång till vårt badrum

 
Vår dusch
l
 
Vår toalett
l
 
Veronika och JOanna puttandes vår taxi som slutade att fungera
l
 
Laura hænger tvætt
l
 
Laura tvættar och min værdmamma Sala hæmtar diskvatten
l
 
Ingången till vårt rum
l
 
Vårt skrivbord
l
 
Våra sængar
l
 
På the crest 
l
 
Min kæra make...
l
 
De har otroligt många fantamsaker hær
l
 
Tamale, med utsikt øver mosken
l
 
Tamale 
l
 
Tamale at night
l
 
Ha det nu så bra!
Kram
 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Roligt att läsa Olivia, och såååå roligt med bilder. Han ser ju trevlig ut, 'din man' :))
    Inser ju nu att vårt badrum är förhållandevist fräscht .... men jag antar att det är rent, om än med lite puts??
    Jag hoppas det går bra för dig denna veckan, med att jobba eftermiddagsskiftet. Hur går det med letandet efter en bokhandel? Jag förstår ju att du blir rastlös om du inte har något att läsa...
    Fina bilder på FB också !
    Ha det bra gumman, vi hörs snart igen.
    Kram,
    mamma

    Svar: Nej det ar inte det minsta rent faktiskt, men man vanjer sig ju vid det mesta :P Hittade en bokhandel, med 1 bok sa klarar mig ett tag i alla fall :)
    Olivia Sjölén

    2012-11-05 | 21:34:17

Kommentera inlägget här: