Out into the World

Orientering i Accra

Kategori: Ghana

Hej!
 
Nu har jag varit i Accra i nagra dagar och haft orientering med SYTO. Har har jag traffat bland annat Beata fran Poeln so ska bo hos samma vardfamilj som jag, jobba pa samma barnhem, ga samma danskurs och vara har lika lange som jag. Vi trivs jattebra ihop och kommer sakert fa superkul!
 
I mandags som var den forsta dagen fick vi frukost pa hostlet, lite brod, ff\rukt osv. Sedan akte vi till SYTOs kontos och fick en lektion i sprak, kultur och lite allman information. Vi fick aven traffa Mr. Kingsley som ar programansvarig har. Efter det blev det en tur till stranden med Abigail som ocksa jobbar med SYTO. Dar at vi lunch, stek ris for mig och Red Red for de andra. Red Red ar en traditionell ratt har. Jag, Beata och Kate badade i det lite smutsiga vattnet och sedan bar det av tillbaka till hostlet. Middagen har bestod av strips och sedan blev det en tidig kvall.
 
I tisdags akte vi pa en tur runt Accra, vi fick ga pa en marknad som var jattestor och jattefargrann. Vi akte aven till Trashy Bags, ett foretag som anvander skrapet har till att gora vaskor mm. De var ritkigt fina och nastan alla kpte nagot. Sedan blev det SYTO igen for en ovning i hur man borde/ska bete sig som volontar, lite informatin om visa forlagning och sa vidare. Beata fyllde ar och pa kvallen spelade tva killar trummor for henne och sean fick vi alla spela lite.
 
I gar hade vi lektin i matlagning och fick lara oss att gora Red Red, det var jattegott och roligt. Sedan blev det SYTO igen for lektin i historia, geografi och klimat.Vi hade sedan en lektion i trummor och dans, valdigt varmt men roligt! Sist hade vi lite informatin med en doktor om halsa och sa viadare. Sean pa kvallen tog Kinglsey med oss ut pa en jazzbar.
 
Idag akte de flesta till sina palceringar men fem av oss ska ga trumm- och danskursen sa vi blir kvar i Accra en vecka till. Vi kommer akta till en vardfamilj om nagra timmar och sedan far vi se vad som hande. Nasta torsdag aker jag och Beata upp till Tamale for att paborja var placering.
 
An sa lange alskar jag det har, har haft superkul och traffat manga harliga manniskor. De pa SYTO ar underbara och valdigt hjalpsamma. Ser fram emot min kommande tid har!
 
 
Ha det bra!
Kram Olivia

Kommentarer

  • Lena säger:

    Åh, så härligt du verkar ha det!!! Låter fantastiskt! Kul att Beata och du ska bo hos samma familj och jobba på samma ställe!!! Marknade lät som en upplevelse! Var det mycket kryddor???
    Pappa och jag sitter just nu på flygplatsen i Wien och väntar på att få flyga vidare mot Rom.
    Sköt om dig!
    Kramar,
    Mamma

    Svar: Jo jatteroligt! Nja inte jattemycket, massor med kott, gigantiska sniglar och sa lite frukter och tyger osv. Hoppas ni far det toppen :)
    Olivia Sjölén

    2012-10-11 | 10:05:32
  • Michael Sjölen säger:

    Låter härligt Olivia, ska bli spännande att se dig dansa och smaka på din Red Red
    Dc

    Svar: Ja vanta bara tills jag komemr hem! ;)
    Olivia Sjölén

    2012-10-11 | 10:11:44
  • Karina säger:

    Vad roligt du verkar ha det!! :) Härligt att ni trivs ihop också!!!:D:D

    Svar: Jag har superkul! Och vi trivs jattebra ihop :D
    Olivia Sjölén

    2012-10-11 | 13:16:56
    Bloggadress: http://karinat.wordpress.com
  • Annie säger:

    Vad kul att läsa Ollie, hoppas du fortsätter skriva så mkt du kan! Du får väldigt gärna komma och laga mat här också btw! :D

    Ha det jätte bra!
    Kram Annie

    Svar: Ja, jag kanske kommer och lagar lite mat at dig nar jag kommer hem. Finns faktiskt riktigt god mat har :)
    Olivia Sjölén

    2012-10-11 | 14:25:57

Kommentera inlägget här: