Out into the World

Sista dagarna i Australien!

Hej!

Nu är jag i Sydney igen! Jag kom hit runt 22 på tisdagen, tog tåget till hostlet och somnae sedan direkt!

På onsdagen blev det en vandring nedför huvudgatan där jag inköpte ett par nya skor, eftersom mina faller sönder. Sedan blev det till att träffa Naoko, en tjej jag träffade i några minuter i NZ som bor här i Sydney. Vi gick till Pancakes on the Rocks och åt lunch. Det är ett väldigt berömt ställe och det var fullt med folk. Pankakorka var goda, men väldigt stora så det var omöjligt för oss att äta upp dem.  Efter lunchen gick vi omkring vid Circular Quay och sedan ned mot Darling Harbour.  Sedan bar det av tillbaka till hostlet för att börja slänga kläder och funder apå packning. Klockan 19 mötte jag sedan Sascha vid operahuset, träffade honom första gången jag var här.

Torsdagen började inte bra... Jag satt och åt frukost och så gick brandalarmet! Hela hostlet evakuerades ut på gatan. Det visade sig att det inte var någon fara, jag vet inte riktigt vad som hände men skönt var det i alla fall att det inte var allvarligt. Nästa sak som hände var att elektriciteten i rummet inte funkade. När det var löst visade det sig att min adapter slutat fungera. Så jag var tvungen att köpa en adapter för bara två dagar här eftersom jag behöver mobilen. När jag gick och köpte den så gjorde jag illa foten, precis vad man behöver i en stor stad om man inte vill betala tåg och buss...   Allt detta innan lunch. Men efter det blev det bättre. Solen sken och det var faktikt varmt! Så jag passade på att gå genom hela Botanical Gardens, har bara sett bitar förut. Gillade speciellt örtgården. Det tog några timmar att gå igenom där så sedan var det dags att bege sig till ostlet och packa det sista inför hemresan. På kvällen träffade jag Sascha igen. Vi upptäckte dagen innan att mitt hostel har en superbra utsikt över hamnen med operahuset och Harbour Bridge,, men inte hade han kamera med sig då heller. Alltså var han tvungen att gå upp dit igen och ta lite bilder.

Imorse chekade jag ut från hostlet och spenderade sedan förmiddagen där med en tjej jag träffade i Perth som nu är här i Sydney. Sedan gick jag till NSW Art Gallery, första gången jag var där missade jag den kinesiska utställningen så nu passade jag på att se den. Det visade sig att de dag hade ett uppträdande med klassisk kinesisk dans så jag hade en väldig tur som fick se det också. Mycket intressant! Nu sitter jag på bibloteket för att använda deras gratis WiFi innan jag går tillbaka till hostlet och inväntar avfärden till flygplatsen. Sedan blir det en ca 30 timmar lång resa hem till Sverige!

Botanical Gardens

Botanical Gardens, Government House

Habour Bridge, solnedgång från taket på hostlet

Operahuset från taket

Måne över Sydney

Nu syns vi snart!

Perth

Tjoho!

I lördags flög jag från Brisbane till Perth. Mitt flyg gick vid 8 på kvällen så jag hade nästan hela dagen i Brisbane. Jag gick till en markand som Christina tipsat om och hittade en hel del bra saker. Resten av dagen spenderade jag med att gå omkring i staden, parker och utkikspunkter. På kvällen flög jag sedan som sagt över till Perth, på andra sidan landet. Jag alände kring midnatt så såg ite mycket av staden på lördagen.

På söndagen träffade jag Milou som också var i Perth och vi åkte till en förort kallad Fremantle. Där gick vi på en rätt stor marknad i flera timmar. Vi hittade inte mycket men det var roligt ändå. Vi köpte varsin Potato Twist, en potatis snurrad på en pinne och sedan tillagad. Såg väldigt roligt ut men var supergott! Vi såg också gatuuppträdanden, bland annat en kille som kastade en motorsåg omkring sig... Efter marknaden åkte vi till en strand och träffade Milous bror och pappa som hon ska resa med. Sedan blev det tillbaka till hostlet för kvällen.

Idag träffade jag Aline, en tjej jag mötte i NZ som bott här i Perth i snart 1 år. Hon visade mig i princip hela staden. Hon visade mig även Kings Park, en gigantisk park mitt i Perth. Vi åt middag där och såg sedan solnedgången. Vi avslutade dagen på Kings Café ett berömt café mitt i staden. En toppendag!

Imorgon flyger jag till Sydney för mina tre sista dagar i Australien!

Klockor, väskor, anteckningsblock mm gjorda av gramofonskivor!

Milou tycker jag hör hemma i Oz och ville köpa en hatt med flagga på åt mig

Cupcakes! Milous första cupcake inköptes här

Jag med min Potato Twist

Stranden!

De har ett svenskt hotel här i Perth!

Trappa framför Perth Art Gallery

Utsikt över Perth från Kings Park

Utsikt över Perth från Kings Park efter solnedgången

Jag och Aline i Kings Park

4 dagar kvar i Australien...

Brisbane

Hello!

I onsdags flög jag till Brisbane mitt på dagen, kom fram till hostlet runt 5 tiden. REsten av dagen  gjorde jag inget speciellt, jag passade på att tvätta alla saltdränkta kläder efter Airlie beach och sedan handlade jag mat för tiden här. Senare på kvällen åt jag middag, träffade en trevlig dansk kille som jag åt med. Han hade rest runt i Nz och lite i Oz med en kompis, men nu hade kompisen åkt hem och det var hans första kväll ensam. Var ritktigt trevligt att sitta och jämföra vår upplevelse av NZ. Men blev en tidig kväll på grund av tidig uppstigning dagen efter.

Tidigt på torsdagsmorgonen blev jag upphämtat och åkte för att göra min skydive. Det var superkul, häftigt, något av det bästa jag gjort! Jag hoppade från 14 000 feet vilket är ca 4000 meter om jag förstått det rätt. Jag hade ca 1 minuts fritt fall innan vi åkte fallskärm ner till stranden. Min instruktör hette Cookie och var superbra! Vill absolut göra det igen någon gång! Tyvärr an ni inte få se videon eller bilderna eftersom de finns på en DVD och min dator har ingen DVD-läsare. Men så fort jag får låna en dator blir det i alla fall lite bilder!  Efter det fick jag gå omkring i staden lite i väntan på att åka tillbaka in i staden. Jag satte mig vid stranden och läste och en av gångerna jag titade upp såg jag en sköldpadda! Inte så stor men ändå! När jag kom tillbaka till hostlet gick adrenalinet ur kroppen och jag blev jättetrött så resten av dagen gjorde jag inte mycket. När jag skulle äta middag träffade jag dansken igen så vi pratade lite mer om NZ och om min skydive. Sedan såg jag på en film i som hette Rabbit Proof Fence. Den handlade om den Stulna Generationen. Det är de generationer av barn av en vit förälder och en aboriginer förälder som föddes här. De togs ifrån sina föräldrar av de vita myndigheterna. De skulle utbildas och sedan gifta sig med vita så att det svarta blodet tillslut försvann ur dem.  En väldigt intressant film. Sedan slocknade jag vid kl 10!

Imorse sov jag ut innan jag gick ner på stan och mötte Christina! Jag träffade henne i Sydeny och var jätteroligt att se henne igen. Först gick v till ett konstmuseum ed konst från 2000-talet. Fanns en hel del intressant konst där! Tyvärr regnade det (regnar alltid när vi träffas av någon anledning) så vi försökte hålla oss under tak och gick till en hsoppinggalleria. Där träffade vi Vitor, en kille som var med mig på turen till Uluru och som också känner Christina. Vi gick omkring ett ag innan Vitor åkte till sitt jobb och jag och Christina gick till Botanical Gardens. Efter det var hon tvungen att åka tillbaka och jobba, hon är au-pair i en familj utanför Brisbane. Var riktigt tråkigt att säga hejdå men förhoppningsvis träffas vi igen! Sedan gick jag tillbaka till hostlet där jag är nu. Ikväll blir det nog till att ta det lugnt, packa lite och så vidare.

Imorgon tänkte jag åka till ett berg med utsikt över staden och sedan vandra runt lite mer i själva Brisbane. På kvällen åker jag sedan till Perth.

Kan inte fatta att jag åker hem om exakt 1 vecka!

På konstalleriet, jag framför massor av plastpåsar!

Christina framför en stapel av kuddar!

Jag och Christina i en på botten i en pool

Jag framför en regnig vy av Brisbane

Airlie Beach

Hej på er!

I måndags åkte jag till Airlie Beach från Cairns. Jag åkte buss hit, en resa på ca 11 timmar. Lyckligtvis beslutade sig Milou för att också åka till Airlie så jag fick sällskap. Resan gick bra, mycket tack vare allt sittande i en buss i NZ! Vi kom fram runt 7-8 på kvällen och gjorde inte så mkt efter det.

Igår har varit en superbra dag. Jag har gjort en tur runt till flera öar med en typ av racerbåt, de kallas rafting men jag tycker inte riktigt det stämmer. I alla fall var det super, 2 meter höga vågor och 60 km/ h. Vi flög verkligen fram, jätteroligt! Vi stanade och snorklade ett tag vid en ö, men precis som i Cairns kunde man inte se mycket på grund av vädret, men det var roligt ändå. Sedan åkte vi till Whitehaven Beach i ca 2 timmar och låg på stranden. Vi fick en jättebra buffé till lunch och sedan kl halv 4 åkte vi hemmåt igen. Efter turen kunde jag faktiskt skrapa bort salt ur ansiktet efter allt vatten som stänkt på mig i båten. En av de bästa dagarna i Australien, utan tvekan! På kvällen gjorde jag och Milou tacos och spenderade sedan kvällen med att packa eftersom hon skulle åka tillbaka till Cairns och jag till Brisbane.

Så idag har jag inte gjort mycket, lämnade nyss hostlet och sitter nu på McDonalds för att använda deras gratis WiFi. Senare idag flyger jag till Brisbane för 3 nätter. Men det får ni höra mer om efter att jag varit där!

Ha det bra!

Cairns

Kategori: Australien

I fredags flög jag till Cairns, jag anlände sent på kvällen och gjorde inte mycket. Jag träffade Milou igen och gick och handlade mat, men det var nog allt.

På lördagen bar det av tidigt ut till Green Island där jag skulle snorkla. Tyvärr var vädret rätt dåligt, det regnade och blåste. Det gjorde att vi bara fick vara på begränsade delar och att sikten var dålig. Men jag snorklade i alla fall i ca 2 timmar och såg en del häftiga fiskar. Jag skulle egentligen vaa där till kl 16.30 men beslutde mig för at tåka tillbaka redan kl 12 eftersom vädret bara blev sämre. Väl tillbaka blev det en lugn dag med lite tvätt och sedan en runda på stan med Milou för att uppleva Cairns. Inte mycket att göra här men en mysig stad. Jag köpte en ny klocka eftersom min inte längre går att ställa om tiden på, vilket är väldig irriterande eftersom Australien har olika tidszoner och jag kommer vara i 4 av dem. Nu slipper jag räkna timmar varje gång jag vill veta vad klockan är. På kvällen gick jag och Milou för att handla mat till middagen, men affären var stängd redan kl 6! Så vi gick till ett nudelställe och köpte jättegoda nudlar. Resten av kvällen spelade vi kort. Vi fick sällskap av två killar från hostlet och det var riktigt roligt, förtom att jag förlorade hela tiden men det får jag leva med!

Idag skulle jag ha hoppat fallskärm på morgonen, me när jag kom till receptionen hade den blivit flyttad till kl 1 på grund av vind. Så jag tog en lugn morgon, gick till affären cch handlade mat i good tid, läste lite. SEdan ringde de och sa att de hade ställt in fallskärmshoppningen helt och hållet. Eftersom jag åker vidare till Airlie Beach imorgon flyttade jag den till Brisbane så förhoppningsvis är vädret bra där när jag kommer dit! REsten av dagen har jag bara haft en slappdag, läst, vandrat omkring, packat inför imorgon och så vidare. Ikväll blir nog liknande tror jag.

Stranden på Green Island (enda bilden jag tog)

Milou och jag spelade kort

Lite av vårt hostel (ja vi har en pool!)