Out into the World

Framme i Nya Zealand!

Kategori: Nya Zeeland

Nu är jag äntligen framme i Nya Zealand! Flygresan hit var riktigt jobbig. Det gick bra fram till London men där visade det sig att jag behövde ett ESTA för att få mellalanda i USA, vilket jag inte hade. Efter mycket om och men så slutade det med att jag fick ta ett senare flyg istället som gick till Honkong. Det innebar 8 timmars väntan på Londons flygplats. Efter DEt blev det ca sammalnagt 21 timmar till Auckland och ca 5 timmars väntan där innan den sista halvtimmens flyg till Rotorua.

Här det underbart. Det är så vackert här, det finna inga höghus utan bara hus och dom är myckate finare än i Sverige. Sedan är det grönt överallt. Verkligen överallt! Det finns jättemycket blommor hör som finns i Sverige, men här är de tio gånger större! Och här finns svart svanar, de är jättevackra! 

Just nu bor jag hos min moster och morbror i Rotorua i ett jättefint hus. Det ligger en kort bit från centrum så det går bra att gå dit. Igår visade Anna Karin (min moster) mig runt i staden. Vi gick i några affärer, i en park och på eftermiddagen gick vi i en park med vulkansik aktivitet. Där fanns pooler med jättevarm bubblande vatten och sedan fanns det mud pools som var jättehäftiga. Sedan gick vi till en plats där det fanns Maoriska byggnader )maorier är urbefolkningen här). Och de var så vackert utsmyckade. Sniderierna var jättefina och man kan inte tänka sig att någon verkligen har gjort allt det där arbetet! En av byggnaderna var en jättefin kyrka och framför den kyrkan fanns det gravar i vit sten som var jättevackra de med. I kyrkan finns en känd avbildning av Jesus på ett fönster där det ser ut som om han komemr gående över vattnet. Den var riktigt häftig.

Rotorua är ju också könnt för att det luktar som ruttna ägg här, och det gör det faktiskt. på vissa ställen mer än på andra, men det är inte jättehemskt tycker jag. Det luktade mest när vi var i parken med vulkansk aktivitet.

Tyvärr så fungerar inte min kamera kable så det blir inga kort. Jag ska se om jag kan hitta någon ny billig, menna annars så blir den hör bloggen utan kort vilket är väldigt synd för det är så vackert här.

Hoppas ni har det bra

// Olivia  

Kommentarer

  • Karina T säger:

    Fy vad avundsjuk jag blir, bra avundsjuk, verkar så underbart där! Vad jobbigt det där med flygresan! Hur fixade det sig egentligen? Skönt att du kom fram iaf :)

    2011-01-16 | 10:00:50
    Bloggadress: http://kto.blogg.se/

Kommentera inlägget här: