Out into the World

Queenstown - Stweart Island

Kategori: Nya Zeeland

Hej igen!

Tänkte skriva lite om vad som har hänt sen senast.

Den sista kvällen i Queenstown (lördag) gick en del av oss ut och åt pizza tillsammans som ett litet hejdå. Det var rätt trevligt, men lite tråkigt på samma gång. Sedan gick jag och Tamsin och köpte varsin 'Sweet As' tröja (ett uttryck de använder konstant här i NZ), vi hade blivit inspirerade av Aline som köpt en tidigare. Efter det bar det av tillbaka till vårt hostel där vi blev övertalade av Yuri att gå ut. Därför gav vi oss av till The world Bar ett tag. Där träffade jag lite folk fån min första buss, roligt att se dem igen. Men det blev en tidig kväll eftersom vi skulle upp tidigt dagen efter.

På söndagen började vi resan mot Milford Sound, en lång resa men den absolut vackraste i hela NZ! Vi hade berg på alla sidor nästan hela vägen, vattenfal och sjöar. Det blev en hel del fotostopp. Tyvärr regnade det en hel del så alla foton blev inte så bra. Vi stanade till i Te Anu för att boka Milford Sound Cruise och färjan Stewart Island. Sedan blev det till att åka buss igen tills vi kom till Milford Sounds. Var riktigt vackert där och vi såg delfiner som hoppade på sidorna av båten. Tyvärr regnade det bara lite, tydligen är det som vackrast när det regnat rejält eftersom vattenfallen är större då. Men några vattenfall fick vi i alla fall se.  Efter det bar det av till Gunn's Camp, vårt boende för natten. Det ligger mitt ute i ingenstans och är lite som att kampa. Det jobbigaste med detta var alla insekter, de är hemsa på västkusten. Speciellt Sandflys (vet itne vad de kallas på svenska), deras bett är hemska och man kan få ärr länge efter ett bett. Lyckligtvis har jag ännu inte fått nått! Men det var inte en rolig natt!

Imorse åkte vi klockan 5 eftersom vi skulle hinna med färjan till Stewart Island.  Inte den roligaste tiden, men vi kunde i alla fall sova på bussen, stackars Bubbels var ju tvungen att köra. Och det regande igen! I alla fall så kom vi fram till färjan precis i tid och vi som skulle åka med den han precis stiga på innan den åkte. Tyvärr regnade det en hel del även på ön så mina planer på att gå en vandringsled kändes inte så lockande längre. Det slutade med att jag, Sonja, Yuri och Sharon hyrde en bil och åkte runt på öns 13 km av väg i fyra timmar. Vi stannade på en del ställen och gjorde kortare vandringar, den längsta var 1 timme. Men det var tillräckligt för att vi skulle bli genomblöta. Sedan blev det middag på vårt hostel. Har för mig att jag skrivit något om att maten oftast itne är så spännande här. Ikväll lyxade jag till det och tog lite pasta och tomatsås samt en avokado, en paprika och lite brieost som höll på att bli dåliga och blandade. Inte alltid lika tråkig mat här! Men oftast är det nudlar som gäller.

Blir inga bilder idag tyvärr, tar så lång tid att ladda upp.

//Olivia

Kommentarer

  • Lena säger:

    Hälsade du till delfinerna från mig som du lovat ????

    2011-02-21 | 09:28:53

Kommentera inlägget här: