Out into the World

Windy Welly!

Kategori: Nya Zeeland

Hej på er allihopa!

Nu har jag avrit i Wellington i några dagar och haft det jättebra! När jag sist skrev var det måndag och jag hade precis flyttat till ett nytt hostel. Det visade sig vara jättebra eftersom människorna i mitt rum har varit och är supertrevliga. Först träffade jag Annie, en tjej från Tyskland som ska jobba här i Welly. Hon har ett internship på universitet som tyskalärare. Ca 10 minuter efter att vi träffats bjöd hon mig på kaffe i köket (inte riktigt kaffe men i alla fall). Det var riktigt trevlig och vi trivdes jättebra med varandra. När vi satt där tittade jag ut gneom fönstret och vem kom inte gående om Youri! Det visadesig att han också skulle på samma hostel, väldigt roligt! Sedan försvann Annie iväg på en visning för en lägenhet som hon hoppades på att få. Jag gick upp på rummet toch träffade en ny tjej, från Schweiz. Hon hette Fränzi och var supertrevlig. Resten av kvällen läste jag och tog det lugnt, måste bli frisk någon gång också!

På tisdagen skulle Annie flytta ut ur rummet för hon fick lägenheten. Vi bestämde att vi, tillsammans med Fränsiz, skulle träffas senare för att ta Cable Car upp till Botanical Gardens.  Fränzi gick till museet. Jag spenderade dagen med att vandra omkring i staden, hittade ett antikvariat med en hel del intressanta böcker, spenderade nog 1 timme där tror jag. Men inget köp blev det. SEnare gick jag och träffade tjejerna och vi åkte upp till Botanical Garden smed en Cable Car, väldigt populärt att göra när man är i Welly. Vi spenderade någon timme med att gå omkring där, det var väldigt vacker. Men det blåste väldigt mycket. Wellington är känt för att vara blåsigt och kallas ofta Windy Welly. Sedan letade vi oss fram till ett café som Fränzi blivit tipsad om, Fidel hette det och var riktigt mysigt. Sedan bar det av tillbaka till hostlet där Annie hämtade sin sista väska och sedan gick hem medans jag och Fränzis beantade oss med våra nya rumskamrater. En tjej från Italien, två från Tyskland och ytterligare in från Schweiz. Mycket tyska i det här rummet... Men jag har upptäck att jag faktiskt förstår en del när de pratar, lite stolt över det! Jag väntade på att Aline skulle ringa mig eftersom hon skulle komma till Welly runt 6, men inte rinde hon heller. Så jag och Fränzi gick ner för att laga middag och vem stod i köket om inte Aline! Det visade sig att hon hade fel nummer till mig, men hon kunde smsa, men inte ringa. Väldig konstigt. Vi åt i alla fall, jag och Fränzi lagade pasta med tomatsås, är standrardmaten för det flesta som reser runt här.

På kvällen gick jag, Aline och Youri ut. Först gick vi till en irländsk bar som var rätt mysig. Där möttes vi senare up av Ralf, en kille som hoppade av bussen i Queenstown. Roligt at tse honom igen. Sedan bar det av till ett nytt ställe där vi spenderade någon timme. Det slutade med att vi kom tillbaka till hostlet runt 2 och sedan blev det till att sova.

När jag vaknade på onsdagen blåste det och regnade väldigt mycket! Jag gick iväg till informationscentret för att planera resten av resan och jag var faktiskt tvungen att hålla i gatustolpar för att inte fara ut på gatan! Fränzi åkte vidare till sydön i ovädret, jag hoppas verkligen att hon inte blev sjösjuk! På eftermiddagen blev det i alla fall bättre väder så jag vandrade omkring lite nere vid hamnen. Klockan 6 mötte jag upp Claire och vi spenderade lite tid med att gå omkring ytterligare innan vi gickk till mitt hostel och drack te och kaffe med Aline och Youri. En ganska lat dag med andra ord. På kvällen bokade jag min resa upp till Paihia och Cape Regina med Stray, tre dagar totalt inna jag åker tillbaka till Auckland. Så nu är resten av tidne i NZ planerad och klar!

IDag har det varit riktigt bra väder, varmt och soligt med normal vindstyrka för Welly. Jag mötte upp med Johanna, en av de finska tjejerna, och vi gick omkring (Wellington kallas även the walking city). Vi hittade en jättebra liten affär nere vid havet som sålde souvernirer rätt billigt. Så nu är vi utrustade med varisitt Greenstone halsband. Det är otur att köpa ett sådant till sig själv så vi köpte ett till varandra. Sedan gick vi till en rätt häftig bro och tog lite bilder. Efter det bar det av till Te Papa igen eftersom Johanna inte varit där. Jag gjorde dne första våningen med henne eftersom jag inte gjorde den så noga föra gången. Och jag är verkligen glad att jag gjorde det för det var en dle häftiga saker att se! Jag lämande henne där och är nu tillbaka på rummet.

Ikväll ska jag träffa Johanna och några från hennes buss för att äta middag. En av tjejerna delade jag faktiskt rum med när jag var i Auckland första gången, är väldgt underligt hur manhela tiden träffar folk igen här! Efter middagen ska jag nog träffa Aline och Youri ett tag och sedan säga hejdå till Claire. Blir en tidig kväll inför avresan till Auckland imorgon. Det är en ca 12 timmar bussresa, kommer bli jätteroligt. Det blir en natt i Auckland innan jag åker mot Paihia. Sedan tillbaka till Auckland i 8 nätter efter 2 i Paihia innan jag åker till Australien! Inte långt kvar nu!


Cable Car


Botanical Garden: Rose Garden


Fränzi och Annie på Fidel


Jag och Johanna


Pygmy Blue Whale, 20 meter


En jättebläckfisk!


Hoppas ni har det bra!

//Olivia

Kommentarer

  • Lena säger:

    Här hemma har vi Windy Sundsvall ! Idag har det varit 6-7 grader varmt men blåst. Bra för snösmältningen.

    Vilka fina bilder du har lagt upp, både här på bloggen och på FB. Kul att se.

    Kram,

    mamma

    2011-03-04 | 16:42:15
  • Carina F B säger:

    Hej Olivia!



    Håller med din mamma att du har verkligen lagt upp fina bilder både här och på FB. Hoppas att du också har det bra. Kram!

    2011-03-04 | 20:15:18

Kommentera inlägget här: