Out into the World

Sista veckan i NZ!

Kategori: Nya Zeeland


Hej på er!

Här kommer mitt sista blogginlägg från NZ! De senaste dagarna i Auckland har varit underbara och jag har egentligen bara tagit det lugnt för det mesta. Men här kommer i alla fall lite om vad som hänt den senaste veckan.

På måndagskvällen åt jag middag med Aline och tog det lugnt. På tisdagen åkte jag, Maria och Johanna över till Waiheke Island. Där gick vi först till ett café och åt lunch sedan bar  det av till stranden i ca 1 timme. Det var rätt skönt att bara ligga ned och inte göra något ett tag.
Efter det tog vi oss till en vingård, Cable Bay Vineyards. Det tog oss ca 30 min att gå dit, på asfaltsvägar så nu har jag en riktigt snygg solbränna på fötterna efter mina flipflops! I alla fall så hittade vi vingården och fick pröva 6 vinsorter för 8 dollar vilket är ca 40 -45 kr. De var faktiskt riktigt bra viner. Efter att vi spenderat några timmar där så skyndade vi oss till färjan in till Auckland igen där vi mötte Aline för en middag på ett mexikanskt ställe. På kvällen gick vi alla från Stray ut tillsammans till en bar som hette Cassette 9. Den var riktigt bra, inte så stor men mycket folk och bra underhållning. En rolig kväll!

På onsdagen gick jag runt på stan med Johanna i några timmar. Jag köpte ett par jeans och försökte hitta ett par nya flipflop eftesom mina håller på att falla samman (kan inte komma ihåg senaste gången jag hade ett par riktiga skor på fötterna). Senare mötte jag Aline för middag på hostlet och efter det så gick vi ner till Cassette 9. Medan vi väntade på Johanna och Maria satte sig  11-12 kiwis vid vårt bord. Det visade sig att en av tjejerna faktiskt bott i Sverige i 3 år och studerat biologi! Och hon visste till och med var Sundsvall ligger!  I alla fall så dök Maria, Johanna och Ralf upp och vi spenderade någon timme tillsammans innan Johanna och Maria gick tillbaka till sitt hostel. Johanna skulle åka tillbaka till Finland tidigt nästa morgon så vi sa hejdå till henne. Jag, Aline och Ralf gick till ett nytt ställe innan jag och Aline gick tillbaka till hostlet där jag sa hejdå till henne innan hon åkte till flygplatsen för att sova där. Inte roligt matt säga hejdå till alla.

På torsdagen träffade jag Maria för en lunch på stan och sedan lite rundvandring i affärerna. Vi gick även till ett café som tydligen är Australienskt eftersom Maria ville visa mig en speciell dryck kallad Tim Tam, riktigt god. Sedan blev det till att säga hejdå till henne eftersom hon skulle åka vidare till Thailand på kvällen. På kvällen tog jag det bara lugnt eftersom jag var rätt trött.

Fredagen var en väldigt lat dag. Jag gjorde inget speciellt alls. Köpte ett par nya flipflop och gick till min favorit park i Auckland, Alberts Park och låg där och läste till ca 5. Sedan skulle jag egentligen träffa en tjej från min första Straybuss, Lucia, men hon bodde i en husvagn 15 km utanför Auckland så det blev inte av. Istället blev det ännu en lugn kväll. Förutom jordbävningen i Japan alltså. Strax efter 22 ringde min kära mor (som precis som vilken moder som helst oroar sig för sin dotter på andra sidan joden) och talade om för mig att det varit en jordbävning i Japan och att de sagt att de kanske skulle komma en tsunami till NZ. Så jag gick ned till receptionen och frågade om de hört något och fick reda på att det inte var något att oroa sig för. Skönt att höra.

På Lördagsmorgonen frågade Yu, tjejen jag delade rum med för tillfället, om jag ville följa med henne och hennes vän till en polyneesisk festival. Varför inte tänkte jag och följde med. Min rumskamrat är japanska och i gruppen vi gick med var ca 6 japaner, 4 koreaner och sedan en kille från NZ och så lilla svenska jag. Vädigt trevlig var det. Vi var på marknaden i flera timmar och fick se flera traditionella uppträdanden från de olika öarna och åt samoansk mat. Vid ca 23 på kvällen knackade det på min dörr och utanför stod Lucia som hade lyckats lifta in till Auckland. Nu bor hon på samma hostel som mig också.

Nästa morgon gick jag ner på stan för att posta ett paket, men vad jag hade gömt var att det var Söndag, så inte gick det heller. Men jag träffade i alla fall Lucia ch tjejn hon delade rum med och umgiks med dem. Visar sig att Lucias rumskarat bor i Sydeny så förhoppningsvis ska jag träffa henne där om jag hinner. På kvällen kom Youri tillbaka till Auckland så jag träffade honom ett tag innan han skulle iväg. Lucia ville gå till en mataffär och hade fått tips om en så vi gik iväg mot den, men inte fanns det någon mataffär där den skulle ligga. Så vi fick gå till den vi visste var den låg, vilket är långt bort. Lucia har världens sämsta lokalsinne vilket alltid gör det komiskt när man går omkring med henne i en stad. I alla fall kom vi iväg från affären vid kl 1 eftersom hennes lkalsinne itne fungerar där heller så hon gick vilse i affären så vi var där i 2 timmar...

I dag lyckades jag äntligen posta mitt paket! Sedn har jag gått omkring och sagt hejdå till Auckland, en hel del timmar spenderades i Alberts Park (suprise, suprise). Resten av dagen ska jag förbereda avresan till Australien.

Nästa gång ni hör av mig är jag troligtvis i Sydney!

Lite bilder:

Johanna, jag och Maria på stranden på Waiheke


Äntligen vid vingården!


Utsikten över Auckland från Waiheke!


Aline på Cassette 9 den första kvällen


Auckland nattetid


Jag och Yu


Traditionel dans från Tuvalu


Garret och en väldigt stor bit av melon med glass och grädde!



Ha det bra!

//Olivia

Kommentarer

  • Carina F B säger:

    Hej Olivia!

    Härligt att höra ifrån dig igen och att du har det bra.

    Kram, kram!

    2011-03-14 | 10:05:17
  • Lena säger:

    Härligt inlägg Ollie! Lycka till nu på resan mot Australien, hoppas allt klaffar.

    Hör av dig så snart du kan, det krävs väl nya internetkort etc då du är i ett nytt land,men vi ser fram emot att följa din resa även i Aussi.

    Kram,

    mamma

    2011-03-14 | 10:57:56

Kommentera inlägget här: