Out into the World

Kaikoura och Welly!

Kategori: Nya Zeeland

Hej igen!

Hoppas att ni alla har det bra hemma i Sverige!

Efter att jag skrev sist åkte vi till Kaikoura tidigt på torsdagsmorgonen. Ingen var direkt glad över den tidiga morgonen, värre blev det när det visade sig att köket var låst till klockan 7 och receptionen öppnade samma tid. Jag och en annan tjej åkte med bubbles upp till ett hotel där de lyckligtvis hade en nyckel till bakdörren. Så efter lite krångel lykades vi få vår mat med oss. Hade inte varit roligt att lämna allting där. Vi kom faktskt iväg i rätt tid och hann till och med ta lite bilder på Mt Cook och soluppgången, jag fick inga bra bilder men Sandra fick några riktigt bra som jag snodde! Vi åkte även genom Christchurch för att släppa av och plocka upp folk på flygplatsen. Vi åkte inte genom centrum som är stängt så vi såg inte så mycket av effekterna efter jordbävningen. Men här och där kunde man se lite skador på taken. Vi var inte där länge men det kändes ändå konstigt när man tänkte på att det varit en jordbävning där bara två dagar tidigare.

I alla fall så åkte vi vidare till Kaikoura där vi skulle stanna två nätter eftersom vi inte stannade en natt i Christchurch. Jag, Sandra och Xavier såg till att hamna i samma rum och vi fick ett jättebra rum. Vi hade egen toalett, egen tv och video samt tillgång till en balkong. Och en dubbelsäng som jag la beslag på direkt! Xavier och Sandra fick sova i en våningssäng. På kvällen var vi några som träffades i baren och Xavier och Wes lärde mig och Sandra att spela biljard. Riktigt roligt var det, Xavier och Sandra vann men inte med mycket! Sean spelade vi något som kallas Killer Ball. Då var vi 11 stycken och man skulle få ner en boll i ett hål, för varje gång man missade fick man ett kryss. Efter 3 kryss åkte man ut. Är stolt över att jag inte åkte ut först! En riktigt rolig kväll, speciellt eftersom vi träffade på John och Colleen som vi skiljdes från i Queenstown. Tyvärr var det Simon och Mariekes sista kväll med oss, vilket var lite tråkigt. Men det var ändå en rolig kväll.

Tidigt dagen efter åkte jag, Sandra Youri och några till iväg på valsafari! Vi fick se 4 valar, delfiner som gjorde volter plus sälar och en albatross. Var väldigt roligt, tyvärr fick jag inte så jättebra bilder på valarna och delfinerna, men ska försöka få Sandra att skicka några av sina bilder till mig. Efter safarin gick jag och Sandra tillbaka till rummet och sov. Det är nämligen så att vi blivit väldigt förkylda. Sandra har haft problem länge men jag började bli sjuk efter allt regn på Stewart Island. Hosta, ont i halsen och snuva, jag kan inte komma undan min vårförkylning ens när jag är på andra sidan jorden! Resten av dagen spenderade jag med att gå omkring i den lilla staden, jag gick in på en bokaffär och såg mig omkring i ca 1 timme. Köpte två böcker, en om slaveri och 127 timmar. Ser fram emot att få läsa lite, speciellt dne sista ska bli intresant! Sedan såg jag, Sandra och Xavier på film. En riktig tjejfilm så Xavier somnade hela tiden. Men ar roligt i alla fall. Blev en väldigt tidig kväll dock, det enda jag gjrde var att gå ner till baren för att träffa Aline och Youri eftersom de skulle hoppa av bussen dagen efter.

På lördagen åkte vi direkt till Picton för att ta färjan över till Wllington.  I Picton hoppade Aline och Youri av, men förhoppningsvis kommer de ikapp mig i Wellington efter som jag stannar där i 6 nätter. Färjan över var okej, förutom att förkylningen var jobbig så varken jag elelr Sandra mådde ärksilt bra. Xavier kände sig lite sjösjuk, Wes hade natruligtvis tur och mådde prima, han spenderde tiden med att se på film. På slutet kom Bubbles och gjorde oss sällskap, men han somnade rätt fort. Vi passade på att ta lite bilder på honom, bland anant med Sandras Kermit gossedjur.

När vi kom fram i Wellington gick vi och åt i baren bredvid Nomads (vårt hostel). Sedan gick vi ut några stycken. Sandra firade sina 3 (!) jobberbjudanden. Vi stannade med gänget ett tag innan jag följde med Sandra till hostlet och sedan gick till Molly Malone´s för att träffa Calire från min första buss. Var värligt roligt att träffa henne igen. Fick även träffa hennes kille Jack. Sedan kom stackars Xavier som kommit till det först stället efter vi gått och mötte upp oss. OCh efter ett tag döck även Wes och några andra upp en liten stund. En rolig kväll.

På Söndagen åkte Sandra vidare upp till Auckland. Kändes väldigt tråkigt eftersom vi passade så bra ihop och gjorde allt tillsammans de sista dagarna. Men vem vet, jag kanske träffar henne igen en dag. Sonja ch jag gick och handlade mat eftersom vi hade helt slut på detta. Sedan gick vi till Te Papa, NZ:s national museeum. Det var riktigt intressant och vi spenderade lite över 4 timmar där. Efter det var det en lugn kväll efersom ingen av oss mådde så bra.

Imorse (måndag) åkte resten av Straybussen upp till Auckland. Tråkigt som alltid, men jag i alla fall Xavier kommer jag träffa igen antagligen både i Auckland och i Sydney vilket känns skönt. Alltid roligt när man kan träffa någon man känner!

Jag sov ut imorse innan jag flyttade över mina grejor till YHA från Nomads. Ska bo här under resten av tiden i Wellington. Eftersom man inte får cheka in förren vid 2 lämnade jag bara mina saker innan jag gav mig av ner på stan. Där inhandlades lite medicin mot förkylningen, samt lite kläder. Sedan satte jag mig på ett café och läste samtidigt som jag åt lunch.

Nu har jag chekat in och sitter på mitt rum. Väldigt fint, YHA har alltid bra standard. HAr två svenska tjejer i mitt rum. De var i Christchurch under jordbävningen och förlorade det mesta av sitt bagage. Men de verkar glada ändå. De åker dock härifrån imorgon vilket är lite synd. Men det kommer alltid nya. Senare idag ska jag kanske träffa Sanna, en av mina finska tjejer, som kommer hit idag. Får se när det blir och vad vi hittar på. Imorgon ska jag kanske träffa Calire igen. Annars får jag se, har ingen planerat tills torsdag då en anan a mina finksa tjejer, Johanna, kommer hit. Ska bli så roligt att få träffa henne igen!

Här får ni till slut lite bilder:

Mount Cook


Soluppgången!


Utsikt över Kaikoura


Sandra spelar biljard


Val!


En albatross!


En säl påväg ner i vattnet


Xavier och Sandra på färjan till Wellington


Bubbles och Kermit!


Utsikt över Wellington från Te Papa


Föredragetmellan Maori och Engelsmen i förstorad version


En tavla


Vi tog en paus på ett café också! Sonja.



//Olivia

Kommentarer

  • Lena säger:

    Åh, vad häftigt med valsafari, valar & delfiner!

    Här hemma börjar solen titta fram, temperaturen är behaglig och det har tom varit takdropp - vårtecken!!

    Ha det gott !!

    Kram, mamma

    2011-02-28 | 09:00:32

Kommentera inlägget här: