Out into the World

The last days

Kategori: Nya Zeeland

Hej på er allhopa!

Har varit lite virrigt nu de senaste dagarna på grund av jordbävningen i Christchurch så det har inte blivit mycket bloggande. Men här kommer lite om vad som har hänt de senaste dagarna.

På den regninga tisdagsmorgonen åkte vi från Stewart Island. Bubbels hämtade oss från färjan och sedan åkte vi mot Dunedin. Vid lunchtiden stanade vi till på ett café och när vi satt där hörde vi personalen prata om en ny jordbävning i Christchurch. För er som inte vet det var det en stor jordbävning där i höstas som förstörde delar av staden, den som drabbade dem i tisdags var betydligt värre. Alla började natruligtvis höra sig för om vänner de hade i Christchurch. Personligen hade jag två vänner jag visste var där, Caroline och Eline. Vi fick reda på snabbt att Caroline länat staden tidigare på morgonen men Eline hade vi inget nummer till så vi kunde inte kontakta henne. Men eftersom vi visste att hon skulle sova på flygplatsen så var vi rätt säkra på att hon var okej.

I alla fall kom vi fram till Dunedin kring 5 tiden. Vi besökte vad Bubbels säger är världens brantaste gata, den är nog inte den brantaste i världen men brant är den. Sedan åkte vi till hostlet och såg på nyheter om jordbävningen. Det var på alla kanaler naturligtvis och bilderna därifrån var väldigt obehagliga. Senare på kvällen gick hela gruppen till ett pizzaställe tillsammans eftersom många skulle stana i Dunedin. Bland annat min Johanna från Finland vilket var väldigt tråkigt. När vi vänade på maten ringde Sundsvalls Tidning till mig med frågor om jordbävningen. En stund senare ringde de från radion och ställde mer frågor. Kändes väldigt konstig att svara på frågor om detta men jag ställde upp ändå. Om ni vill läsa så hittar ni artikeln här: http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.2780113-olivia-fran-sundsvall-i-jordskalvets-nya-zeeland. Allt som står där är inte helt korrekt men de fick det mesta rätt.

Nästa morgon åkte vi mot Mount Cook, vilket är det högsta berget i NZ. Den här dagen såg en förbättring i vädret då det bara regnade bitvis. Mycket va resan präglades av osäkerhet infär den kommande dagen då vi skulle åka till Christchurch. Inte ens Bubbels visste hur det skulle blir eftersom Strays huvudkontor inte hade fattat något beslut. Många på bussen var oroliga efterosm de skulle stanna längre i Chrstchurch. Vi visste nämligen att det knappt fanns några hostel alls som hade öppet. När vi på eftermiddagen väl kom fram till Mount Cook ringde kontoret och informerade att regeringen har stängt stadskärnan i Christchurch och att inga hostel alls har öppet. Stray ändrar därför sin rutt så att de skippar Chiristchurch och stannar 2 nätter i Kaikoura istället, vilket är stppet efter. Alla de som skulle hoppat av i Christchurch får följa med i bussen. Förmodligen kommer de sätta in en extrabuss fr att plocka upp alla Straypassagerare som är strandsatta i Christchurch. Alla kunde slappna av lite när vi fått reda på hur det skulle bli.

Lite senare gick jag och Sandra på en kort vandring upp mot en utkikspunkt över Mount Tasman Glacier. Var bara 1 time totalt men skönt att få röra lite på sig efter två dagar i bussen. Senare ägade jag lite tid till att planera resten av min resa, boka plats på bussen, boka hostel och så vidare. Inte det lättaste nu eftersom det är högsäsong och alla som var i Chistchurch måste hitta nya ställen att bo på. Jag fick även reda på att min vän Eline lever och mår bra vilket var riktigt skönt. Det blev en tidig kväll eftersom vi skulle åka kl 6.30 nästa morgon.
Mitt internet är för lågsamt för att ladd aupp många bilder, men ni får en i alla fall.
Här är påväg från MT Cook till Kaikura vid soluppgången.
Från V: Youri, jag, Aline och Bubbels

Mer bilder kommer så fort mitt nät är bättre!