Out into the World

Makarora

Kategori: Nya Zeeland

På onsdagen åkte vi från Franz Josef mot Makarora, en liten stad med en befolkning på 40 i närheten av Queenstown.

På vägen dit stannade vi vid Lake Matheson, en sjö där man kan se Mount Tasman speglas i vattnet. Var en riktig bra spegelbild. Jag och Luise gick en promenad runt sjön, tog ca en timme och var rätt skönt att få slippa bussen ett tag. Det är väldigt jobbigt att sitta i bussen ca 4-9 timmar varje dag. Men vi har i alla fall stopp ibland.

Vi stannade och åt lunch på en strand mitt ute i ingenstans (vilket i det här fallet var ett litet samhälle kallat Haast). Jag åt en macka med hallonsylt, groddar och två äpplen. Maten är inte det bästa i mitt liv just nu... Men mat får jag i alla fall!

När vi sedan närmade oss Makarora var det en buss på väg dit som hade gått sönder, tydligen händer det hela tiden på den sträckan. I alla fall plockade vi upp en hel del passagerare, alla över 60. Så vi var över 50 personer i en buss för 40 på väg uppför ett berg där många bussar slutar att fungera. Vi åkte 9 km/h för säkerhetens skull,och fram kom vi i tillslut.

I Makarora har de kareoke kväll vilket var riktigt roligt. Vi fick höra en hel del av straybussens passagerare sjunga, vissa var riktigt bra och andra var mindre bra men oavsett så var det roligt att höra. Några av oss skrev ner Bubbels namn (vår chaufför) på en lapp med låten "My heart will go on". Han var inte dirket överförtjust, men han sjöng faktiskt hela låten och dansade till den. Men han vet fortfarande inte vilka det var som skrev ner hans namn och vi tänker inte berätta det för honom.  Jag skulle sjunga Abbas Mama Mia med Luise men det var så lång kö att vi gick och la oss istället. På det hela var det en mycket revlig kväll.


Här är jag framför Lake Matheson


Mount Tasman avspeglas i sjön


//Olivia

Kommentarer

  • DC säger:

    Låter inget spännande med maten...

    Vilka fina bilder, fin för- och bakgrund och du ser ut att må bra. Här så håller vintern oss i ett järngrepp, kylan och snön hör till vardagen. Skulle vara skönt att få en vecka med värme.



    2011-02-18 | 06:16:22
  • Lena säger:

    Vilka vackra bilder, Olivia!

    Det var myyyys att prata med dig på Skype och se/höra att du har det bra!

    //mamma

    2011-02-18 | 08:14:25
  • Lella säger:

    Hej Gumman ! Va bra att du inte va i christchurchnär det va jordbävning, man blir ju lite orolig...

    Kul att läsa att du har det bra i detta mysiga land för visst tycker du också att det är det ?

    Själv jäklas jag med mitt finger som inte vill böja sej så nu blir det nog en ny operation för att ta lös senan som vuxit fast. härodagen blev jag tagen för en morot så nu är höger pekfinger också i paket...det är inte lätt med hästar...

    Ha det nu så bra på din resa hälsar Lella och Mamsen

    2011-02-23 | 07:50:45

Kommentera inlägget här: