Out into the World

Lite om Auckland

Kategori: Nya Zeeland

Hej på er allihopa! Har inte skrivit på ett tag nu, men vill som sagt spara på så mycket nät jag kan. Därför skriver jag mer som en sorts dagbok som jag sedan lägger upp här. Har nu varit  dagar i Auckland och haft det jättebra.

Auckland dag 1
Lördag 29/1

Idag åkte jag från Rotorua till Auckland. Resan tog lite mindre än 4 timmar och gick väldigt smidigt. Första halvan sat jag ensam men efter halva resan fick jag sällskap av en fransman. Han bodde i Paris och hade nu varit i Australien och NZ. Fick även veta att han hade varit i Stockholm och Göteorg, lite roligt sådär.

När jag kommit fram började jag med att leta reda på mitt hostel YHA Auckland City. Det tog sin lilla tid eftersom det ligger på toppen av en kulle, men tillslut kom jag fram. Här sitter jag nu i mitt lilla rum. Jag hyr ett dorm room för två som jag delar med en japanska, men hon åker härifrån imorgon så då kanske det kommer någon annan. Nu ska jag sanrt gå och lägga mig eftersom jag är jättetrött även om klockan knappt är 10. Men då blir jag pigg imorgon istället!Då blir det till att utforska staden närmare!

Det första intrycket jag har av Auckland än så länge är att det är mer som en "stad" än Rotorua var. Stadskärnan består faktiskt bara av höghus, men det är tydligen något som bärjade byggas för bara några år sedan.


Auckland dag 2
Söndag 30/1

Min andra dag i Auckland spenderade jag mest med att gå omkring och lära känna staden så jag ite ksulle gå vilse. Jag hittade en jättemysig park som heter Alberts Park, den ligger precis vid universitet så det är en hel del folk där. Sedan letde jag reda på Stras huvudkontor (bussbolaget jag ska åke runt i NZ med). Väl där fick jag svar på en massa frågor, egentligen inte något jag absolut behövde men det var skönt ändå. Sedan gjorde jag inte mycket mer än att gå omkring i staden, den är riktigt trevlig faktiskt!

I ala fall så åkte japanskan denna morgon, men istället kom en ny tjej. Också en asiat, trevlig men vädigt tystlåten.

Auckland dag 3
Måndag 31/1

Den tredje dagen i Auckland, vilket var igår, åkte jag till Mt Eden. Det är en utslockand vulkan som nu är ett reservat. Jag vandrade uppför vulkanen och det var riktigt fint där. Utsikten över staden var fantastiskt och själva vulkanen var en upplevelse den med. Kratern var gigantiskt och helt gräsbevuxen .Helt otroligt var det att stå och se ner i den. Ska se om jag kan ladda upp några bilder om inte nätet är för långsamt.

Auckland dag 4
Tisdag 1/3

Idag hade jag först tänkt åka till en strand, men jag ångrade mig och beslutade mig för att gå till en park istället. Men först gick jag för att köpa en bok och när jag var inne i bokaffären började jag faktiskt längta tillbaka lite till Bokia. Blir nog ett stopp där när jag kommer hem tror jag! Resten av dagen spenderde jag alltå i en park, var riktigt mysigt.

I morse åkte asiatiskan härifrån men istället kom en ny tjej som är jättetrevlig. Hon har bott i Sydney i 6 månader så hon har gett mig jättebra tips tills när jag ska dit! Synd bara att hon ska åka redan imorgon, trivs rätt bra med henne som rumskamrat.

Imorgon ska jag spendera dagen med att förbereda inför avresan morgonen därpå. Lite tvättning, inhandling av nödvändigheter samt packning. Men hinner nog med att hitta på en de annat också!


Hoppas ni har det bra där hemma!

//Olivia

Kommentarer

  • Lena säger:

    Åh, vad det låter härligt, Ollie ! Lycka till på rundresan nu !

    Jodå, här hemma är allt bra - men saknar dig...

    Kram,

    Mamma

    2011-02-01 | 21:57:08

Kommentera inlägget här: