Out into the World

Den senaste veckan

Kategori: Nya Zeeland

Hej på er!

Har inte skrivit på ett tag nu så tänkte uppdatera er om vad som har hänt de senaste dagarna.

Sist jag skrev var i söndags, då var jag i Taupo och skulle åka till Tongariro National Park och gå Crossingen där. På måndagen gick vi upp vid 5 och åkte till National Park vid 6.30 (som sagt, tidiga mornar). När vi kom dit så regnade det och blåste och vi fick inte göra den utan en guide. Jag Sinead, Lucia och Mim beslutade oss för att inte göra det, men Claire gjorde den.  Vi andra åkte till vårt hostel som hette The Park. Det var helt fantastiskt! Vi älskade det allihopa. Jag, Mim, Lucia, Holly, Sinead och Claire bodde i en 6-dorm, med eget badrum och kylskåp. Hlet fantastiskt! Oc ännu bättre var att det fanns två bubbelpooler som var gratis. Det slutade med att jag stannade i 3 nätter i stället för en natt. Så första dagen tog vi det bara lugnt, badade, tvättade och sov. På kvällen åt vi tillsammans och det slutade med att halva bussen anslöt, väldigt roligt!

På tisdagen regnade det hela dagen. Vi följde alla med Sinead till tågstationen och vinkade av henne, sedan gick vi tillbaka till hostlet och såg på en film som jag inte kommer ihåg namnet på.

På onsdagen åkte Holly på morgonen och sedan Mim mitt på dagen. Lucia gick Crossingen  och jag och Claire gick en 4 timmar walk till ett vattenfall. Var riktgit trevligt och vi kände ss väldigt duktiga när vi var färdiga.

Torsdag morgon började vi vår resa mot Wellington, NZ:s huvudstad. Av personerna på vår gamla buss var det bara jag, Claire, 'Lucia, Rose Daniel, Tom, James Rashin (tror det stavas så) och Ross kvar. Resan tog lång tid och vi kom fram till Welly vid tre tiden. Jag och Claire bodde i i en 6-dorm igen och senare visade det sig att ven Daniel hamnade i det rummet vilket var roligt. Claire och jag gick och shoppade eftersom jag behövde nya t-shirts. Sedan åt vi gratis middag på intill hostlet, underkokt pasta bjöds det på. Det blev några öl och cider där innan vi gick till en irländsk pub. Det var riktigt trevligt där och vi dansade alla till klassisk irländsk musik. Det här var min sista kväll med det gänget vilket var sorgligt.

På fredags morgonen smög jag mig ut ur rummet kl 5 och gick ner för att möta två svenskar som jag stämmt träff med, en mor och dotter. Vi gick tillsammans till färjan som skulle ta oss till sydön. Rätt jobbigt med en tung ryggsäck bak, en fram en kylväska oc en vanlig väska. Men vi kom fram i alla fall. Färjan tog ca 3 timmar och sedan blev jag upphämtad av den nya bussen. Min nya chaufför heter Bubbels (de har alla konstiga smeknamn) och är trevlig. Sedan åkte vi i ca 7 ½ timme till Abel Tasman National Park.  Jag träffade en tjej som jag gillar på den nya bussen, Eline som jag umgicks lite med.

Lördagen spenderades i Able Tasman där man kunde göra olika saker som segla, sky dive med mera. Jag, Eline, Colleen och John tog en Aquataxi till en strand som heter Torrent Bay och gick sedan tilbaka. Vi stannade på två stränder på vägen och badade. Faktiskt första gången sedan jag kom hit som jag har badat. Allts om allt gick vi ca 15 km och det tog ca 7 timmar inräknat alla stop på vägen. En riktigt bra dag.

På söndagen åkte vi till Barrytown, en liten by vid havet. Jag misstänker strakt att den enda orsaken till att Stray stannar där är för att det är för långt att åka direkt till nästa stop. I ala fal så har de alltid en liten partykväll i Barrytown där de även har ett tema. Vi fick temat vad som helst utom kläder. Jag och i princip alla andra tog ett lakan och hade som toga. MEn några var lite mer kreativa, vi hade en kile som använde en foodbag som byxor, en som använde tidningspapper och några som använde svarta soppåsar. Var en riktigt rolig kväll!

Imorse fick vi en sovmorgon då bussen inte åkte förren vid 12.30! Jag och Eline gick ner till standen för att leta efter jade stenar, men vi hittade inga. REsten av dagen har vi spederat i bussen på väg till Franz Josef. Det är en liten stad vid laciären Franz Josef. Imorgon ska jag gå på en 8 timmarsvandring på dne glaciären. Kommer nog bli väldigt jobbigt men också väldig roligt. Ska försöka uppdatera om detta innan veckans slut!

Ha det bra

//Olivia

Kommentarer

  • Lena säger:

    Åååh vad roligt att läsa Olivia ! Kul att du verkar träffa roliga och trevliga människor på bussen. Gå försiktigt på glaciären - halka inte ...!! Här hemma är allt bra, förutom kylan... minus 17 idag. Njut av solen & värmen ! Kram, mamma

    2011-02-14 | 10:43:41
  • Daddycool säger:

    Härliga bilder. Det verkar som du blivit varm i kläderna...Irlänska Puben lät intressant, där skulle jag vilja varit med. Du verkar fått nytta av regnjackan och vandringskängorna i alla promenader och lite regn skadar inte. Då vi får slita lite mer här i Norrland med snökaos och stormbyar. Det känns som det kommit 3 m snö. Vi skottar varje vecka så snart finns det inte plats för mer ¨på tomten. Men vi har i alla fall en liten fjällsemester att se fram till, och då kan det vara bra med snö.

    2011-02-14 | 17:54:12
  • marie altin säger:

    hej olivia du verkar ha det bra jättekul att läsa din blogg härliga bilder men vi saknar dig på bokia.hoppas du kommer hem snart vi behöver dig kram marie

    2011-02-14 | 18:14:47

Kommentera inlägget här: